نگاه من

نگاه من
آخرین نظرات
۰۶مرداد

مرحوم  علامه طباطبایی- رضوان الله علیه  مطلبی را در تفسیر شریف  المیزان دارد که می فرماید: هنوز رسوبات جاهلیت در جامعه رواج دارد، یعنی جامعه، جامعه اسلامی است اما فکر، جاهلیت است.

در جامعه کنونی این چنین است که اگر مردی آلوده شد بستگان مرد احساس ننگ نمی کنند ولی اگر زنی آلوده شد اعضای خانواده احساس ننگ می کنند و چه بسا اقدام به قتل او نمایند- چنانچه در روزنامه و مجلات به امثال این اتفاقات برمی خوریم- آیا این فکر، غیر از فکر جاهلیت است؟ آیا این غیرت، غیرت جاهلیت است یا غیرت دینی ؟


 البته مسلمان باید احساس ننگ بکند اما مشترک، نه متفاوت، باید به طور یکسان غیور باشد. بی غیرتی مطابق فرهنگ منحط غرب است، تبعیض در غیرت هم، همان فرهنگ منحط جاهلی است آنچه که مطابق با فرهنگ اسلام است تعادل در غیرت است.

متأسفانه ما، اسلامی سخن می گوییم اما جاهلی می اندیشیم و اندیشه جاهلی خود را به حساب اسلام ناب می گذاریم، بی غیرتی را درباره مردها، از فرهنگ غرب و غیرت داشتن در مورد زنها را از فرهنگ جاهلیت اخذ می کنیم و این دو را با هم جمع کرده و به حساب اسلام ناب می گذاریم و بعد گمان می کنیم که اسلام بین زن و مرد فرق قائل شده است. این که در بیانات حضرت امیر (ع) آمده است که: «و لبس الاسلام لبس الفر و مقلوبا؛ اسلام به صورت یک پوستین وارونه، پوشیده شد تا شناخته نشود» (خطبه 107)


- و خدا روح مطهر حضرت امام را مهمان قران  و عترت کند که بسیاری از این پرده ها را کنار زد و اسلام ناب را روشن نمود-، در بسیاری از موارد برخی مسائل را از بیگانه های غرب و برخی را از رسوبات جاهلیت گرفته ایم و این معجون را به صورت اسلام درآورده و گفتیم که این، نظر اسلام است در حالتی که وقتی به قرآن مراجعه می کنیم می بینیم قرآن می فرماید:


«الزانیه و الزانی فاجلد و اکل واحد منها مائه جلده و لاتأخذکم بهما رأفة فی دین الله؛ زن و مرد زناکار را هر یک صد تازیانه بزنید و در اجرای حکم خدا نسبت به آنان شما را رأفت قرار نگیرد»نور/ 2) می فرماید نه درباره مرد آلوده مسامحه کنید و نه درباره زن. در مورد سرقت نیز قرآن می فرماید: «السارق و السارقه فاقطعوا أیدیهما جزاء بما کسبا نکالا من الله؛ دستان مرد و زن دزد را ببرید به سزای آنچه کرده اند به عنوان کیفری از جانب خدا»)مائده/ 38)


این که در مورد سرقت ممکن است از زن بگذریم ولی از مرد نمی گذریم و در مسأله آلوده دامن شدن، به عکس عمل می کنیم، هردو، تبعیض و ناشی از افکار و اندیشه های جاهلانه است. این التقاط و رسوب جاهلی، با آن میراث فرهنگ غلط و منحط بیگانه یک مجموعه ای به صورت اسلام در آورده است که اگر کسی با این دید و اعتقاد به سراغ اسلام شناسی برود خیال می کند اسلام بین زن و مرد فرق گذاشته است و اگر هم بخواهد امتیاز آنها را جستجو کند یا در ارث جستجو می کند، یا در دیه تحقیق می کند. مقام زن را باید در انسان شناسی جستجو کرد، نه در دیه وارث. عظمتی را که دین برای زن قائل است همان عظمتی است که برای انسان قائل شده است.


منبع: کتاب زن در اینه جمال و جلال


پ ن:گاهی مطلب کپی پیستی لازم است برای وبلاگ:)

نظرات  (۸)

سلام!
کتاب عالیست. حتما بخوانید خود!
شاد باشید و خوب!
پاسخ:
ممنون سر زدید:)
سلام
:)
گاهی 
:) !
پاسخ:
گاهی؟!
سلام
۰۶ مرداد ۹۵ ، ۱۰:۴۷ مجید یارگیو
ما گذشتیم و گذشت آنچه تو با ما کردی

تو بمان با دگران ، وای به حال دگران
شعردرمورد کسانیکه بی غیرت تشریف دارند

پاسخ:
احسنت
۰۶ مرداد ۹۵ ، ۱۳:۰۵ فاطمه غلامی
عالی
پاسخ:
البته>:)
۰۷ مرداد ۹۵ ، ۰۹:۳۸ ظرفیت کوچولو
منم این کتابو خوندم^_^
عزیزم این عکسا متناسب با پستاتو از کجا میاری؟واقعا برام سواله
پاسخ:
:)اینا anime هستن معمولا تو سایتhttp://www.deviantart.com
سرچ میکنم anime muslim یا anime hijab
بعضیا رو هم از قبل داشتم که از جای دیگه گرفتم:)
apam
تکبیییییییییییر
با اجازه در لینک های روزانه ام قرار میدم
پاسخ:
:)صاحب اختیارین
۰۸ مرداد ۹۵ ، ۱۶:۰۹ ظرفیت کوچولو
ممنون:)
خیلی قشنگ بودن
پاسخ:
خواهش میکنم عزیزم:*)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی